Categorie: "Overheid 2.0"

Documentaire Woberator over stiekeme overheid

Deze week is de documentaire Woberator in premiere gegaan. Daarin wordt pijnlijk duidelijk hoe ingewikkeld het voor burgers is gebruik te maken van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woberator probeert duidelijk te maken wanneer iets ‘wobbaar’ is en wanneer niet.

In de documentaire Woberator, gemaakt door Sebastiaan ter Burg en Brenno de Winter, ziet u enkele van de problemen, een oplossing en vooral de staat van Nederland, een land dat vaak roept heel transparant te zijn.

Maar is ons land dat ook? En staan wij er voldoende bij stil dat het recht op informatie een mensenrecht is en houden we ons ook aan de mensenrechten? Politici, Wob-experts, advocaten en een wetenschapper geven hun mening.

Woberator is een project van Stichting Dat Zou Jij Wel Willen Weten.

Uitgever steekt overheid de loef af

Reed Business publiceert met de nieuwe databank Overheidsplannen de investeringsplannen van lagere overheden. Bedrijven die zaken willen doen met gemeenten, provincies en  waterschappen kunnen volgens de uitgever zo effectiever acquisitie voeren.

Dat is een nobel streven van Reed, maar er moet natuurlijk gewoon geld worden verdiend. Om de investeringsplannen van een sector een jaar in te zien, moet een bedrijf 2250 euro dokken.

Ik gun de uitgever een goede omzet, maar het is natuurlijk van de gekke dat de overheid zelf deze plannen niet op een gebruiksvriendelijke manier openbaar maakt.

Waar blijft die al zo vaak aangekondigde overheid 2.0?  Misschien helpt het als al die hobbyisten op ambtenaar 2.0 eens aan het werk gaan.

Open ICT-standaarden in de Grondwet

In datzelfde jaarboek trekt jurist Maurice Schellekens de conclusie dat de overheid meer controle over burgers heeft dan ooit tevoren.

Dat vraagt volgens hem om zogeheten tegenmacht voor burgers. Alleen zo kan de balans in de democratie behouden blijven.

Met open ICT-standaarden zou die balans weer in evenwicht kunnen komen.

Hij vindt dat deze dan ook als een burgerrecht worden opgenomen in de Nederlandse Grondwet.

Dat kan Schellekens vinden, maar ik betwijfel of ons extreemrechtse pretkabinet daar voor open staat

Ambtenaar verknocht aan Windows, Linux taboe

Van elke duizend werkplekken voor ambtenaren draaien er in Europa minder dan zeven op Linux. Dat meldt journalist Gijs Hillenius in het in het Open Source Jaarboek 2009-2010. Een open source desktop bij de overheid is volgens Hillenius praktisch onvindbaar.

Of dat erg is? Nee. Al vindt Hillenius van wel.

Het maakt niet uit welke hardware en software ambtenaren gebruiken als ze hun werk maar goed (kunnen) doen.

Windows of Linux? Het zal mij een zorg zijn, als het maar goed werkt.

En een goed draaiende pc of laptop op Ubuntu? Ik ken ze niet.

Meer ambtenaren goed voor de economie

De Europese Unie gaat een diplomatieke dienst oprichten waar 7000 ambtenaren moeten gaan werken. Die gaan Europa vertegenwoordigen in 130 niet-Europese landen. 

Het idee is dat de toekomstige EU-ambassades taken gaan overnemen van de nationale ambassades, maar dat plan is nogal vrijblijvend. Dus dat kun je vergeten.

Reken er maar op dat er gewoon 7000 ambtenaren bij komen.  Ik hoor al die overheids- en ambtenarenbashers al weer moord en brand schreeuwen.

Maar die ambtenaren leveren ook veel werk op in de particuliere sector: lobbyisten, communicatieadviseurs, escortservices, (zwart)handelaren, enzovoorts.

Als je het zo bekijkt zijn er nog veel te weinig ambtenaren. Dus Wilders en Rutte zouden juist het aantal ambtenaren moeten verhogen.  Is goed voor de economie, toch!?

Geen 1 aprilgrap: website Postbus 51 gesloten

Nee, het is geen 1 aprilgrap. Postbus 51 bestaat niet meer. De website is vandaag op zwart gegaan en verwijst door naar de nieuwe website van het Rijk.

De informatie van Postbus 51 is overgezet naar deze site, maar is voor burgers lang niet zo goed vindbaar als op Postbus 51.

De sluiting van de website van Postbus 51 gaat dan ook ten koste van de dienstverlening aan de Nederlandse burger.  Maar daar liggen ze in Den Haag niet wakker van.  Ze hebben wel wat anders aan hun hoofd. 

Het wachten is op Antwoord voor burgers.

Er was eens een koning

Er was ooit een koning die geen besluiten kon nemen. Zijn naam: Jan Peter, een vorstelijke naam in de lage landen bij de zee.

Het ging slecht met het koninkrijk van Jan Peter. Het volk wachtte op daadkracht van de koning.

Maar de koning was verward, beetje laf, beetje de weg kwijt. Hij vroeg daarom zijn paladijnen om met oplossingen te komen.

De paladijnen gingen zich beraden en waren het al snel eens. Om hun eigen positie veilig te stellen:
- moet het eigen risico in de gezondheidszorg naar 775 euro;
- en moet het minimumloon, de WW en de sociale uitkeringen omlaag.

Koning Jan Peter keek tevreden rond. De laatste suggesties lag voor de hand, maar gezondheidszorg alleen voor de rijken, dat hij dat zelf niet had bedacht!

Hij zou zijn paladijnen rijkelijk belonen en zichzelf natuurlijk niet vergeten.

Vertraagde site rijksoverheid eindelijk een feit

Met een jaar vertraging is vandaag dan eindelijk de nieuwe website van de rijksoverheid live gegaan.

Maar verwacht nu niet dat de site compleet is!

Al maanden zit in hartje Den Haag een peloton redacteuren informatie over te pompen van de websites van de verschillende ministeries naar Rijksoverheid. 

En ze blijven nog wel een tijdje bezig.  Want nog niet de helft van de informatie staat op de nieuwe site. De  verwachting is dat ze met het overzetten van alle informatie van het Rijk nog wel een jaar bezig zijn.

De ingehuurde redacteuren moeten gebruik maken van het content management systeem (CMS) Hippo, dat nog volop in ontwikkeling is. Met andere woorden: de informatie moet geplaatst worden in een systeem waaraan techneuten nog volop aan het knutselen zijn.

Zo werkt het e-overheidbeleid van het vierde kabinet Balkenende. Geen wonder dat de minister-president de officiele opening van dit geldverslindende project graag overlaat aan viceminister-president Rouvoet.

Balkenende dacht oorspronkelijk met één rijksbrede website geld te kunnen besparen én de overheidsinformatie meer te kunnen sturen c.q. controleren.

U dacht toch niet dat het de bedoeling was om de elektronische dienstverlening aan de Nederlandse burger te verbeteren?

Overheid faalt, burger de dupe

Volgens het consumentenprogramma Kassa laten gemeenten nogal wat steken vallen in hun dienstverlening aan burgers.

Dat is niet echt nieuws.

Wat wel nieuws is, is dat elke onderzoek waarin dit wordt bevestigd, het nieuws haalt en dat er daarna niets gebeurt.

Gemeenten en rijk gaan gewoon verder met waarmee ze bezig zijn in plaats van de dienstverlening aan de burger de hoogste prioriteit te geven.

Je zou verwachten dat elke burgemeester en wethouder dit onmiddellijk aanpakt!
Is het niet voor de burger, dan toch om de eigen populariteit te verhogen.

Maar nee, de dienstverlening van de Nederlandse gemeenten via website, e-mail en telefoon blijft ver onder de maat.

Je kunt er op wachten dat het ministerie van Binnenlandse Zaken met een reactie komt.

Twee reacties zelfs.

Een reactie naar de buitenwereld dat het allemaal wel meevalt met de dienstverlening aan de burger en dat er hard aan gewerkt wordt de dienstverlening te verbeteren.  Je zult het niet geloven, maar er zitten in de Haagse overheidsgebouwen her en der nogal wat geldverslindende clubjes verstopt die zich met e-overheid bezighouden. 

De tweede reactie gaat naar gemeenten dat ze haast moeten maken met het realiseren van de doelstellingen van het Nationaal Uitvoeringsprogramma e-overheid (NUP). Terwijl juist het NUP, waar honderden miljoenen euro’s in geinvesteerd is, failliet is.

[ Wanneer wordt het falende e-overheidsbeleid nu eens serieus onderzocht ? ]

En dat faillissement betekent kassa voor ICT- en consultancybedrijven in het Haagse. Zij kunnen de komende jaren weer volop hemelbestormende plannen en projecten offreren. En daar worden de gemeenten, en dus de burger, weer de dupe van.

Want burgers zitten niet te wachten op allerlei ICT-speeltjes. Zij willen gewoon goed geholpen worden. En dat is echt niet zo moeilijk als bestuurders en ambternaren het doen voorkomen.

Bestuurders moeten investeren in social media

Volgens Binnenlands Bestuur laten bestuurders zich massaal trainen door journalisten. Doel: leren omgaan met de pers.

Uit een onderzoekje van de Kluwer-website voor ambtenaren blijkt dat een op de drie gedeputeerden een mediatraining volgde en bijna de helft van de bestuurders in de grootste gemeenten van NL.

Een mediatraining, gemiddeld zo’n 4000 euro per persoon, lijkt tot het standaard opleidingspakket van Nederlandse bestuurders te behoren.

En dat is een volkomen verkeerde investering. Wie betaalt dat trouwens, de overheid of de bestuurder zelf?

Een volkomen verkeerde investering. Want ‘de pers’ bestaat niet meer.

Daarvoor in de plaats zijn er een groot aantal uitingen van social media. Weblogs, fora, sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn en diensten als Twitter: daar moet je aanwezig zijn als bestuurder.

Doel: Laat je zien, laat de burger weten waar je mee bezig bent, hoe betrokken je bent bij de samenleving. Of niet natuurlijk.