Bestuurders moeten investeren in social media

socialmediaVolgens Binnenlands Bestuur laten bestuurders zich massaal trainen door journalisten. Doel: leren omgaan met de pers.

Uit een onderzoekje van de Kluwer-website voor ambtenaren blijkt dat een op de drie gedeputeerden een mediatraining volgde en bijna de helft van de bestuurders in de grootste gemeenten van NL.

Een mediatraining, gemiddeld zo’n 4000 euro per persoon, lijkt tot het standaard opleidingspakket van Nederlandse bestuurders te behoren.

En dat is een volkomen verkeerde investering. Wie betaalt dat trouwens, de overheid of de bestuurder zelf?

Een volkomen verkeerde investering. Want ‘de pers’ bestaat niet meer.

Daarvoor in de plaats zijn er een groot aantal uitingen van social media. Weblogs, fora, sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn en diensten als Twitter: daar moet je aanwezig zijn als bestuurder.

Doel: Laat je zien, laat de burger weten waar je mee bezig bent, hoe betrokken je bent bij de samenleving. Of niet natuurlijk.

Lees ook:CIA bespioneert social media, AIVD test usb-sticks
Lees ook:Ghostbusters achter de duinen: kijk uit met gebruik sociale netwerken
Lees ook:Klink meldt zich veel te laat op internet
Lees ook:Tweet-tweet: spelregels voor twitterende ambtenaar
Lees ook:Onderzoek brute overval op twitter en hyves

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.