Categorie: "Nederland 2.0"

De nieuwe Nederlander is pro actief en klantgericht

Ik kom nog even terug op de klantgerichte ambtenaar. Het gebrek aan klantgerichtheid is niet iets wat alleen voor ambtenaren geldt, het is een nationaal probleem . Of je nu in een restaurant zit, een boekhandel bezoekt, de supermarkt, de makelaar, in de trein of de bus stapt: in de meeste gevallen wordt je te woord te gestaan door een botte hork die snauwt, kauwt, zucht, kreunt en u zo snel mogelijk weer kwijt wil.

Wat zou ik graag in een land willen leven waar etiquette, beleefdheid, medemenselijkheid als vanzelfsprekende waarden worden ervaren.

Burger 2.0 moet e-overheid redden

Lekker weer voor een dagje strand. Als ambtenaar ontkom je er niet aan je vele vrije dagen nuttig te besteden. Zo ga ik me vandaag in Scheveningen buigen over de vraag waarom het grootste deel van de openbare overheidsinformatie op internet onbenut blijft en hoe hierin verandering te brengen. Ik werd hierop deze week geattendeerd door een ondernemende burger, een burger 2.0:

‘Ik kan via internet zien welke films ik heb gehuurd, ik kan een bioscoopkaartje bestellen, een taart, een pizza, ik kan zien wat voor weer het is. Maar als ik een auto koop of verkoop, moet ik naar het postkantoor om papieren in te vullen. Als ik m’n cafetaria wil uitbreiden moet ik overal papieren halen, invullen en weer terugbrengen. Waarom zorgt de overheid er niet voor dat ik dit via internet kan doen?’