Burger 2.0 moet e-overheid redden

Lekker weer voor een dagje strand. Als ambtenaar ontkom je er niet aan je vele vrije dagen nuttig te besteden. Zo ga ik me vandaag in Scheveningen buigen over de vraag waarom het grootste deel van de openbare overheidsinformatie op internet onbenut blijft en hoe hierin verandering te brengen. Ik werd hierop deze week geattendeerd door een ondernemende burger, een burger 2.0:

‘Ik kan via internet zien welke films ik heb gehuurd, ik kan een bioscoopkaartje bestellen, een taart, een pizza, ik kan zien wat voor weer het is. Maar als ik een auto koop of verkoop, moet ik naar het postkantoor om papieren in te vullen. Als ik m’n cafetaria wil uitbreiden moet ik overal papieren halen, invullen en weer terugbrengen. Waarom zorgt de overheid er niet voor dat ik dit via internet kan doen?’

Goeie vraag!
De particuliere sector is veel verder met het gebruik van nieuwe technologieën dan de overheid. Ik vind dat overheden snel(ler) nieuwe webservices voor informatie, communicatie en transacties moeten ontwikkelen.  Mijn advies: maak alle openbare overheidsinformatie zo snel mogelijk toegankelijk voor iedereen die daarvan gebruik kan en wil maken.  En laat de creativiteit, kennis, innovatie van de markt zijn werk doen. Dat werkt beter dan zelf als overheid allerlei dure ICT-toepassingen te laten ontwikkelen.

En als de overheid het niet doet, moet de burger 2.0 de overheid redden. Want de beste toepassingen van openbare informatie worden gemaakt door burgers en bedrijven die niet belemmerd worden door politiek-bestuurlijke ruis. 

Burgers die deze spannende, maar o zo noodzakelijke, uitdaging aannemen, kunnen op me  rekenen.

Lees ook:Big Burger is watching Overheid
Lees ook:Uitgever steekt overheid de loef af
Lees ook:Postbus 51 of Antwoord voor Burgers: heibel !
Lees ook:ICT-lobby twee-punt-nul naar Nieuwspoort
Lees ook:Vertraagde site rijksoverheid eindelijk een feit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.