Categorie: "Werk"

Vuilnisman verdient beter

Ambtenaren van gemeenten en provincies gaan de komende weken actie voeren voor hogere lonen. Nu gun ik alle collega’s het beste, maar actie voeren voor meer loon vind ik behoorlijk 2009.

Ambtenaren moeten eerst maar eens de dienstverlening aan boeren, burgers en buitenlui verbeteren. Daarna kunnen we praten over een loonsverhoging.

Ik maak een uitzondering voor de vuilnisman. Die heeft recht op een dikke loonsverhoging. Zij ruimen onze troep op en worden vet onderbetaald.
Dus op de barricaden voor de vuilnisman !

Officieren vervalsen bewijsmateriaal

officiervanjustitieOfficieren van justitie die in hun werk ernstige fouten maken, worden daardoor niet in hun carrière belemmerd. Ze worden niet ontslagen of in functie teruggezet. Wel maken ze nogal eens promotie of worden rechter.

Dat concluderen de makers van het VARA-programma Zembla in de uitzending van vanavond. Aan de hand van negentig strafzaken legden zij een lijst aan van evenzoveel officieren, die ondanks gemaakte fouten hun werk konden blijven doen. Door die fouten liepen zaken stuk of belandden mensen onschuldig in de cel.

Zembla onderzocht honderden vonnissen en arresten van de laatste tien jaar, en zocht uit waar de rechter zich negatief uitspreekt over de werkwijze van het Openbaar Ministerie.

Fouten van officieren van justitie blijken geen incidenten te zijn. In tientallen vonnissen zeggen rechters dat officieren de wet overtreden, doelbewust ontlastend bewijsmateriaal achterhouden en soms zelfs doelbewust bewijsmateriaal vervalsen. Door deze fouten komen onschuldigen in de cel of verdachte criminelen op vrije voeten. Ook blijkt dat de betrokken officieren hun loopbaan gewoon vervolgen.

OM-topman Harm Brouwer spreekt in de uitzending tegen dat falende officieren van justitie in alle gevallen vrijuit gaan. Volgens het Openbaar Ministerie zijn de programmamakers niet zorgvuldig geweest. Bij het aanleggen van de lijst met falende officieren zouden zij rechterlijke uitspraken onjuist hebben geïnterpreteerd, waardoor onterechte verwijten aan het OM en individuele officieren worden gemaakt.

Ik ben benieuwd wie er onschuldiger is: de officieren van justitie of de makers van Zembla.
De uitzending van Zembla is vanavond om 21.45 uur op Nederland 2.

Schande: belastingdienst plukt verlamde agent

belastingdienst_loesjeDe belastingdienst eist de helft van het geld op dat is ingezameld voor de verlamde politie-agent Rob Oostrom.

Oostrom werd begin vorig jaar op station Driebergen-Zeist neergestoken door een gestoorde man. Hij is hierdoor voor de rest van zijn leven vanaf zijn borststreek verlamd.

De belastingdienst wil volgens RTV Utrecht nu de helft van de 100.000 euro die collega’s, vrienden en sympathisanten hebben ingezameld, innen.

Hier ligt een schone taak voor Wouter Bos: pak die belastingdienst aan s.v.p. !

Reddingsplan nodig voor de trein

treindefectDe ‘overheid’ en de NS moeten met een nationaal reddingsplan voor de trein komen.

Met in ieder geval nog een week vorst en sneeuw in het vooruitzicht en het tempo waarin de treinstellen van de NS sneuvelen, dreigt een grote reizigerschaos.

Ik ben op Den Haag Centraal. Continu wordt omgeroepen dat ‘de overheid’ en de NS reizigers verzoeken buiten de spits te reizen.

Dat is in de eerste plaats een vreemde oproep. Want veel van de vaste reizigers van de NS werken bij diezelfde overheid. En ik heb van nog geen overheidsorganisatie gehoord dat de werktijden of openingstijden zijn aangepast.

De oproep is dan ook niet alleen vreemd, maar ook grote flauwekul. Het levert namelijk niets op. De treinen die wel rijden puilen uit.

Ik ben trouwens wel benieuwd wie ‘de overheid’ in dit geval is. Minister Eurlings?

Met de communicatie is het nog steeds slecht gesteld bij de NS. De hele week roept de spoorwegen al om dat er treinen geschrapt worden, omdat er niet voldoende treinstellen waren. Dat leidde in de trein, zelfs onder NS-personeel, tot cynische grappen: waar zijn al die treinstellen ineens gebleven?

Gisteren kwam de aap uit de mouw: door de sneeuwval en vorst eind vorig jaar zijn een groot aantal treinstellen gesneuveld. En de NS krijgt ze niet zo snel aan de praat.

Hoogste tijd voor een rampenplan voor de trein. Dat is ook in het belang van de overheid: binnenkomt slaagt geen ambtenaar er meer in zijn werk te bereiken, omdat de NS het compleet laat afweten. Daar helpt geen zoutkaartje aan.

Ambtenaren druk met verwijderen miljoenen nietjes

nietjesAmbtenaren van het Belgische ministerie van Financiën moeten de nietjes van een miljoen huurcontracten met de hand verwijderen om ze in te kunnen scannen. Dat meldde het Belgische kamerlid Dirk van der Maelen, die het verwijderen ‘kafkaïaans’ noemde.

Volgens Van der Maelen roept het werk bij de betrokken ambtenaren bijzonder veel weerstand op. ‘Ten eerste omdat dit geen nuttig werk is en ten tweede omdat december en januari voor Financiën traditioneel de drukste maanden zijn.’

Vanaf 2007 moeten de registratiekantoren van Financiën de basisgegevens van alle huurcontracten in een databank inbrengen. Van die huurcontracten moet ook een elektronisch, ingescand exemplaar bewaard worden. Maar omdat de scanners op de registratiekantoren al twee jaar niet werken, is de achterstand met scannen ondertussen opgelopen tot ongeveer 1 miljoen huurcontracten.

Volgens minister Didier Reynders van Financiën is de klus misschien afstompend, maar zeker niet nutteloos. Hij wil alle officieel geregistreerde huurcontracten in België inscannen. Zo kan de burger steeds een kopie van zijn huurcontract opvragen. Dat is volgens de minister goed voor de rechtszekerheid.

Wie ontslaat de NS-directie ?

De directie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) maakt er een potje van. Ergens vorige week donderdag moeten de stoppen zijn doorgeslagen. Om 15 uur ‘s middags was er ineens het advies om pas na zevenen ‘s avonds gebruik te maken van de trein.

De reden?
Hier en daar viel een vlokje sneeuw.

Gevolg?
Duizenden mensen zaten vast op Utrecht CS. Duizenden mensen werden van het ene perron naar het andere gestuurd, omdat daar een trein zou vertrekken richting Rotterdam.
Duizenden mensen die even later diezelfde trein weer moesten verlaten, omdat de trein niet naar Rotterdam ging, maar naar Eindhoven.

Zo solde de NS urenlang met haar reizigers afgelopen donderdag.

En het is sindsdien niet meer goed gekomen. De NS adviseert dag in dag uit aan mensen om maar niet meer naar hun werk te gaan. Je moet toch wat, als je geen controle hebt over je eigen spoor.


Wat doet de NS fout?
- Ze is niet in staat bij een beetje extreem weer – regen, bladeren, vorst, sneeuw – de treinen te laten rijden; terwijl bij onze oosterburen niets aan de hand is. In Duitsland is het weer op sommige plaatsen nog extremer, maar de treinen rijden! Op tijd!

- De communicatie van de NS is zo mogelijk een nog grotere chaos dan het treinverkeer. NS-mensen op de stations spreken elkaar tegen, machinisten en conducteurs beschikken over weer andere informatie, de informatie op de NS-website is niet te vertrouwen, de aankondigingsborden op de stations zijn niet te vertrouwen en de communicatieadviseurs van NS en ProRail verzinnen elke keer een andere smoes om de chaos goed te praten.

Hoe nu verder?
- De regering moet haar verantwoordelijkheid nemen en zowel de directie van de NS als die van ProRail naar huis sturen.
Een beetje directeur neemt in een situatie als deze zelf ontslag, maar dat zie ik deze dames en heren nog niet doen.

- Laat alle getroffen bedrijven vette claims bij de NS neerleggen;

- En tenslotte, trek een paar managers van de Deutsche Bahn aan en laat die zowel de organisatie als het spoorwegennet reorganiseren.

Dan kunnen we misschien ooit nog een keer normaal met de trein naar ons werk.


2000 ambtenaren verdienen meer dan minister

topverdienerVorig jaar verdienden 2151 ambtenaren meer dan het gemiddelde ministerssalaris van 181.000 euro.

Dat blijkt uit een overzicht van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken.

Het gaat om 1916 ambtenaren die in 2008 gemiddeld 202.364 euro verdienden. Daarnaast kregen 235 mensen een ontslagvergoeding waardoor zij boven het jaarloon van een minister uitkwamen.

Ambtenaar Landbouw schrijft het beste

brieven2Renze Brouwer van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) mag zich een jaar lang de best schrijvende ambtenaar van NL noemen. De tweede prijs ging naar Floor Hamwij, adviseur interne communicatie bij de gemeente Den Bosch.

Ruim tachtig ambtenaren hebben dit jaar meegedaan aan de schrijfwedstrijd. Een jury beoordeelde hun brieven en e-mails. Behalve Renze Brouwer en Floor Hamwijk werden Arjan Altena (gemeente Hengelo), Cynthia Janssen (UWV) en Kees Opmeer (Provincie Drenthe) genomineerd.

Respect ! voor onze straatvegers

onderstraatvegersHulde wie hulde toekomt: de straatvegers. Ze ruimen ons afval, maar voelen zich als vuil behandeld.

Neem de mensen van de Veegpost in Dordrecht:

‘Wij maken de stad schoon. Wij maken de prullenbakken leeg. Wij spuiten de pisplekken schoon. Wij slurpen de hondendrollen op. Wij ruimen jullie troep op.

Jullie maken er een puinhoop van. Wij zijn de mensen van de Veegpost. Wij staan in laag aanzien. Wij maken onze handen vuil. Dat is niet niks.’

Dick Wittenberg werkte ruim twee weken mee met de mensen van de Veegpost.

Hij vertelt het verhaal van Astrid van der Adel, Ronaldo Hous, Wout van der Linden, Rinus Munter, Frank Roest, Nedo Dusic en vele andere straatvegers in NRC Weekblad van afgelopen zaterdag.

Zorg dat je hun verhaal leest. Vis NRC Weekblad desnoods zelf uit een prullenbak en ga mee met de mensen van de Veegpost.

Respect !