Frustratie: overheid is niet bereikbaar

telefoonDe telefonische bereikbaarheid van de overheid laat nogal te wensen over, tot grote frustratie van veel Nederlanders.

De nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer heeft daarom een telefoonwijzer opgesteld met vijf uitgangspunten waarin een fatsoenlijke telefonische bereikbaarheid van de overheid moet voldoen.

Die zijn: bekend zijn met de behoeften van de burger, bereikbaar, beleefd, behulpzaam en betrouwbaar zijn.

Hele basale uitgangspunten. Maar het wordt voor onze overheid nog een hele opgave daaraan te voldoen. Want veel Nederlanders ervaren in hun telefonische contacten met de overheid juist het omgekeerde van deze vijf uitgangspunten.

Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en haar ambtenaren, verantwoordelijk voor de dienstverlening aan burgers, zijn het spoor intussen een beetje bijster. Telkens worden er nieuwe namen en projecten gelanceerd, maar de bereikbaarheid van de overheid blijft Kafka in de polder.

Om een paar overheidsloketten te noemen: Mijn Overheid, Postbus 51, Persoonlijke internet pagina, Servicedesk DigiD, Overheid, Antwoord, Last van de overheid, Digibewust, Waarschuwingsdienst, meldpunt ID-fraude, Helpdesk Burgerservicenummer. Begrijpt u het nog?

Het is goed dat de nationale ombudsman de overheid wijst op haar tekortkomingen. Maar het is een herhaling van hetgeen al bekend is uit  onderzoek van het Center for e-Government Studies van de Universiteit Twente, nota bene het thuisland van de staatssecretaris.

Ik ben trouwens benieuwd of Ank Bijleveld de Big Brother Award wint. Ze heeft er recht op!

Lees ook:Nederlander geeft overheid een mager zesje
Lees ook:Mijn Overheid te ambitieus
Lees ook:Falende Bijleveld tweede op CDA-lijst
Lees ook:Stas Bijleveld geeft zichzelf standje
Lees ook:Defensie komt terug op 5 mei-besluit Wageningen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.