De Nederlandse overheid betaalt mee aan de kortingsregeling die Keyrail, de exploitant van de Betuwegoederen-spoorlijn, met spoorvervoerders heeft afgesloten.
En daarmee betaalt de Nederlandse treinreiziger indirect mee aan de exploitatie van de Betuweroute, waarvan alleen de aanleg ons al circa 5 miljard euro heeft gekost.
Dat blijkt uit een brief van minister Camiel Eurlings naar aanleiding van vragen van de vaste kamercommissie van Verkeer en Waterstaat. Vervoerders die de Betuweroute - de treinverbinding tussen de haven van Rotterdam en Duitsland – gebruiken, worden gelokt met hoge kortingen.
De Betuweroute kent immers nog steeds geen gezonde exploitatie. Daarom betaalt Eurlings nu mee aan de kortingsregeling van exploitant Keyrail. En u dus ook!
Lees ook:Ik eis een kentekenplaat waar PVV op staat
Lees ook:Eurlings verbiedt stoelmassage ambtenaren
Lees ook:Havenbaron moet Rotterdam aan nieuw college helpen
Lees ook:Kosten vliegreizen koninklijk huis openbaar
Lees ook:Consultants aan de macht op ministerie
Correctie: De belasting betaler betaalt mee. De meeste belastingbetalers zien nooit een trein van binnen en betalen meer dan de helft van de treinkaartjes.
@willem Hofs
De NS heeft helemaal niets te maken met het goederenvervoer.
@besserwessie
De NS krijgt al sinds jaren geen subsidie meer. Alleen het busvervoer wordt voor 50% gesubsidieerd.