Wie ontslaat de NS-directie ?

De directie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) maakt er een potje van. Ergens vorige week donderdag moeten de stoppen zijn doorgeslagen. Om 15 uur ‘s middags was er ineens het advies om pas na zevenen ‘s avonds gebruik te maken van de trein.

De reden?
Hier en daar viel een vlokje sneeuw.

Gevolg?
Duizenden mensen zaten vast op Utrecht CS. Duizenden mensen werden van het ene perron naar het andere gestuurd, omdat daar een trein zou vertrekken richting Rotterdam.
Duizenden mensen die even later diezelfde trein weer moesten verlaten, omdat de trein niet naar Rotterdam ging, maar naar Eindhoven.

Zo solde de NS urenlang met haar reizigers afgelopen donderdag.

En het is sindsdien niet meer goed gekomen. De NS adviseert dag in dag uit aan mensen om maar niet meer naar hun werk te gaan. Je moet toch wat, als je geen controle hebt over je eigen spoor.


Wat doet de NS fout?
- Ze is niet in staat bij een beetje extreem weer – regen, bladeren, vorst, sneeuw – de treinen te laten rijden; terwijl bij onze oosterburen niets aan de hand is. In Duitsland is het weer op sommige plaatsen nog extremer, maar de treinen rijden! Op tijd!

- De communicatie van de NS is zo mogelijk een nog grotere chaos dan het treinverkeer. NS-mensen op de stations spreken elkaar tegen, machinisten en conducteurs beschikken over weer andere informatie, de informatie op de NS-website is niet te vertrouwen, de aankondigingsborden op de stations zijn niet te vertrouwen en de communicatieadviseurs van NS en ProRail verzinnen elke keer een andere smoes om de chaos goed te praten.

Hoe nu verder?
- De regering moet haar verantwoordelijkheid nemen en zowel de directie van de NS als die van ProRail naar huis sturen.
Een beetje directeur neemt in een situatie als deze zelf ontslag, maar dat zie ik deze dames en heren nog niet doen.

- Laat alle getroffen bedrijven vette claims bij de NS neerleggen;

- En tenslotte, trek een paar managers van de Deutsche Bahn aan en laat die zowel de organisatie als het spoorwegennet reorganiseren.

Dan kunnen we misschien ooit nog een keer normaal met de trein naar ons werk.


Lees ook:Reddingsplan nodig voor de trein
Lees ook:Gemeenten: veel geheimen voor burgers
Lees ook:Jongeren: Bezuinig op Beatrix
Lees ook:Overheid kan niet buiten de tijdelijke ambtenaar
Lees ook:Racistisch verkiezingsstuntje uit Rotjeknor

6 reacties op “Wie ontslaat de NS-directie ?

  1. Frank bikker

    Dit keer moet ik het opnemen voor de NS. Overal was het een puinhoop. Op de wegen,vliegvelden , met de bussen enz. Het lijkt wel als niet een nederlanders een dag niet kan kankeren, hij niet gelukkig is.

      /   Beantwoorden  / 
  2. F.F.W. Beijerling

    Voor alle duidelijkheid:

    NS heeft geen “eigen spoor”. Het is geenszins verantwoordelijk voor het spoorwegennet.
    NS rijdt treinen op spoor dat eigendom is van de Staat der Nederlanden en dat namens de Staat door ProRail wordt beheerd.
    NS betaalt aan ProRail een zeer forse vergoeding voor spoorgebruik (een soort wegenbelasting voor treinen). NS rijdt dus z’n treinen op een net van spoorwegen, analoog aan gemotoriseerd verkeer dat rijdt op een net van (snel)wegen. Soms deugen die (snel)wegen niet, soms zijn ze niet beschikbaar, soms zijn ze niet bereidbaar. Dat is niet de schuld van de weggebruikers, die betalen voor het gebruik van de wegen.
    NS is afhankelijk van ProRail, dat de alleenzeggenschap heeft over welke treinen op het spoorwegennet mogen rijden en wanneer.
    De “splitsing” van de diverse bedrijfsonderdelen van het “oude” NS in diverse onafhankelijke uitvoerende organisaties (o.a. ProRail, Nedtrain, Inspectie Verkeer en Waterstaat) heeft naar mijn oordeel niet bijgedragen tot verbetering van de dienstverlening. Jammer, en soms uiterst irritant.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank bikker

      Sorry, je hebt gelijk, maar in de praktijk is het nog 1 club, want de 1 kan niet zonder de ander. De hele privatisering was een farce, want er hoeveel treinmaatschappijen zijn er nu in Nederland? Die privatisering is indertijd enkel gebeurd om de rechtspositie van het personeel onderuit te halen. Leve de sociaaldemocratie en de dienstverlening en Den Haag kan weer zijn handen in onschuld wassen.

        /   Beantwoorden  / 
  3. F.F.W. Beijerling

    Nieuwe Europese regelgeving schreef liberalisering en scheiding voor van spoorexploitatie en spoorbeheer. Daardoor moesten organisaties die zich met infrastructuur bezig hielden worden afgestoten van reizigersvervoerder NS.
    Taakorganisaties hebben zich vanaf 1995 toegelegd op het beheer van het Nederlandse spoor.
    - Railinfrabeheer kreeg de zorg voor onderhoud en aanleg.
    - Railned bepaalde wie er op welk moment van het spoor gebruik mocht maken en zag toe op spoorveiligheid.
    - Railverkeerleiding regelde treinverkeer, herstel na verstoringen, en reizigersinformatie.
    Tot 2002 vielen deze organisaties nog onder NS-paraplu, hoewel ze werkten in opdracht en voor rekening van het ministerie van Verkeer en Waterstaat; in 2002 werd de scheiding tussen beheer en exploitatie van het spoor definitief. Toen sprak de Tweede Kamer zich uit voor de recentste Spoorwegwet, die meer duidelijkheid geeft aan taakverdeling op het spoor. Taken en verantwoordelijkheden van spoorgebruikers en -beheerders zijn toen ook organisatorisch gescheiden. Railinfrabeheer, Railned en Railverkeerleiding gingen als ProRail zelfstandig verder.
    De spoorwegveiligheidtaak van Railned is toen deel gaan uitmaken van de Inspectiedienst Verkeer en Waterstaat (IVW).

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Wijma

      Hoe het ook zij: het was een paar dagen een grote puinhoop. En de Belgen hadden lol: zij hebben vergelijkbaar materiaal met vergelijkbare faciliteiten en zij hadden weinig problemen. Zij zorgden met extra mankracht ervoor dat de wissels niet bevroren, en was dat toch het geval dan werd er meteen handelend opgetreden. Dat kon, omdat daar (voor zover ik weet althans) alles nog centraal aangestuurd wordt. De decentralisatie in Nederland is zover doorgevoerd dat er veel langs elkaar heen gewerkt en gecommuniceerd wordt. Reorganisatie en nieuwe regelgeving is niet altijd een garantie voor een goede werkbaarheid in de dagelijkse praktijk.

      Overigens: het gaat al een paar jaar achter elkaar mis als het sneeuwt en de boel vast vriest. Pro Rail weet dat, maar vertikt het om voor een situatie die sporadisch voorkomt (!!!)zoveel geld uit te geven (ik heb een bedrag van 45 miljoen voorbij zien komen). Gevolg: een beetje sneeuw en vorst, en de hele boel ligt plat. Je zult maar afhankelijk zijn van openbaar vervoer!!!

        /   Beantwoorden  / 
  4. F.F.W. Beijerling

    Ik ben het geheel en al eens met de sentimenten en emoties van Fred Wijma.

    F.F.W. Beijerling — Hamilton, New Zealand

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.