Persoonsdata Nederlanders in commerciële Duitse handen

De persoonsgegevens van Nederlanders die een vraag gesteld hebben aan Postbus 51 komen in handen van de Duitse mediagigant Bertelsmann.

Het rijk besteedt sinds vorig jaar  het callcenter van Postbus 51 uit aan Arvato, een divisie van Bertelsmann. Dat blijkt uit een onderzoekje van uw ambtenaar.

De Nederlandse callcenters van Arvato in Venlo en Venray zijn verantwoordelijk voor de eerste-lijns afhandeling van ongeveer 350.000 vragen per jaar.

Dat de overheid werk uitbesteedt aan particuliere bedrijven, daar is niets mis mee. Maar om nu juist privacygevoelige informatie in handen te geven van een mediaconcern dat met uitgeverijen (Random House), radio en televisie (RTL Group), kranten en tijdschriften (Gruner + Jahr), boekenclubs (Direct Group, ECI) en mediaservices (Arvato) alle belang heeft bij zoveel mogelijk persoonlijke informatie van mensen, is de kat op het spek binden.

Hoe garandeert de Nederlandse overheid dat mijn persoonlijke gegevens niet in handen vallen van een commerciële multinational?

Lees ook:Callcenter Postbus 51 moet 250 miljoen bezuinigen
Lees ook:Minder service door commercie bij Postbus 51
Lees ook:350.000 vragen aan Postbus 51
Lees ook:Meer privé-gegevens in commerciële handen
Lees ook:Overheid gooit met Postbus 51 unieke merknaam overboord

Eén reactie op “Persoonsdata Nederlanders in commerciële Duitse handen

  1. Edwin Ouwejan

    Op ambtenaar.blog.nl verschijnen de afgelopen dagen berichten over de Postbus 51 Informatiedienst.
    Deze berichten berusten op misverstanden. Helaas heeft Willem Hofs nagelaten om Postbus 51 om een reactie te vragen.

    Postbus 51 is het informatieloket van de rijksoverheid. Via telefonie, e-mail, brieven en internet informeert Postbus 51 burgers over beleid, wet- en regelgeving van de rijksoverheid. De website van Postbus 51 gaat eind van dit jaar op in rijksoverheid.nl. Dit betekent dat alle informatie dan via deze nieuwe rijksbrede website gevonden kan worden. Het informatieloket blijft bestaan onder de naam ‘Postbus 51′ en verdwijnt niet.

    Antwoord voor Burgers is een voorstel van het ministerie van BZK. In dit voorstel staat dat er een centraal informatiepunt moet komen voor burgers met vragen aan de overheid. Volgens het voorstel zou Postbus 51 de kern vormen van het informatiepunt. De naam ‘Antwoord voor Burgers’ is een werktitel, over de naam van Postbus 51 is niet gesproken. Postbus 51 is een sterk, betrouwbaar en bekend merk en zowel de naam als het informatieloket zal niet zomaar verdwijnen !

    Voor het beantwoorden van telefonische vragen en vragen per e-mail maakt Postbus 51 gebruik van het externe contactcenter Arvato. Bezuinigingen bij Bertelsmann hebben geen invloed op de dienstverlening van Postbus 51.

    Tot slot suggereert Willem Hofs dat de gegevens van burgers in handen van derden zouden kunnen vallen. Dat is onjuist. Postbus 51 legt alleen gegevens vast (met toestemming van de burger) indien dat nodig is voor het beantwoorden van vragen per e-mail of bij het bestellen van een publicatie. De gegevens en het systeem waarin deze worden vastgelegd zijn eigendom van Postbus 51. Postbus 51 houdt zich bij het vastleggen van gegevens aan de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Zie ook http://www.postbus51.nl/nl/home/help.

    Kortom, Postbus 51 blijft bestaan als informatieloket voor het geven van betrouwbare informatie over (het beleid van) de rijksoverheid.

    Edwin Ouwejan
    Hoofd Postbus 51 Informatiedienst

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.