Antwoord voor Burgers: grip op ICT-doolhof overheid

De reorganisatie van de ‘overheidsloketten’ voor burgers is volgens ingewijden een poging van de top van het ministerie van Binnenlandse Zaken meer grip te krijgen op grote ICT-projecten.

Dat de reorganisatie van overheidsloketten nu al naar buiten komt is opmerkelijk. Minister Guusje ter Horst moet nog reageren op het verslag van de kamercommissie over grote ICT-projecten. De behandeling daarvan staat volgende maand op de agenda van de Tweede Kamer.

Met het nieuwe loket Antwoord voor Burgers wil de minister een efficiency-slag maken en de communicatie met de burgers verbeteren.

De rijksoverheid, Binnenlandse Zaken voorop, heeft de afgelopen jaren een waar oerwoud van informatiepunten, meldpunten en loketten voor burgers geopend. En dat gebeurde vaak zonder enige afstemming op het ministerie. De verantwoordelijke, niet-deskundige, ambtenaren lieten zich overhalen door beloften van ICT-bedrijven dat zij de problemen van de overheidscommunicatie wel even zouden oplossen.

Het resultaat is een oerwoud van loketten: Mijn Overheid, Postbus 51, Persoonlijke internet pagina, Servicedesk DigiD, Overheid, Antwoord, Last van de overheid, Digibewust, Waarschuwingsdienst, meldpunt ID-fraude, Helpdesk Burgerservicenummer om er eens wat te noemen.

Als Nederlander moet je uitermate sterk in je schoenen staan om in dit doolhof je weg te vinden.

Lees ook:Postbus 51 wordt Antwoord voor Burgers
Lees ook:Nederlander geeft overheid een mager zesje
Lees ook:350.000 vragen aan Postbus 51
Lees ook:Domeinnamen overheid topje van de ijsberg
Lees ook:Postbus 51 of Antwoord voor Burgers: heibel !

0 reacties op “Antwoord voor Burgers: grip op ICT-doolhof overheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.