De grootste frustraties over inspraak

Met veel enthousiasme en inzet denken Nederlanders mee over de ontwikkelingen in hun stad, gemeente, ja zelfs over de ontwikkelingen in Nederland.
Maar vaak komen ze van een koude kermis thuis. Gefrustreerd door ambtenaren en politici haken we spontaan af. Laat de politiek het zelf uitzoeken, is een veel gehoorde kreet.

De ombudsman deed er onderzoek naar en noteerde de grootste ergernissen van burgers over inspraak.

1. De politiek heeft al besloten als de inspraak begint.

2. Burgers worden te laat bij zaken betrokken.

3. Met de inbreng van burgers gebeurt niets.

4. Bestuurders en ambtenaren weigeren een gesprek met burgers over de voorgenomen plannen.

5. De gemeente geeft geen informatie over beslissingen die de directe leefomgeving van de buger raken.

6. Door een gebrek aan informatie stroken de verwachtingen van burgers niet met de realiteit.

7. De gemeente handelt onzorgvuldig.

8. De overheid geeft onvolledige informatie.

De ombudsman heeft nu een aantal spelregels gemaakt om de inspraak van burgers te verbeteren.  Behalve de burgers klagen volgens de ombudsman ook ambtenaren over de inspraakprocedures. Zij klagen vooral over onduidelijkheid en gedraai van policiti.

Lees ook:Gemeenten laks in handhaven regels
Lees ook:Balkenende-Blues (1): onzorgvuldig, onjuist en onvolledig
Lees ook:Medewerkers Belastingdienst contactgestoord
Lees ook:Nienke Vonk meest transparante ambtenaar
Lees ook:Einde aan identiteitsnachtmerrie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.