Categorie: "Communicatie"

Twitterende ambtenaren korten op salaris

twitter2Twitterende ambtenaren moeten gekort worden op hun salaris, tenminste als ze twitteren tijdens werktijd. Dat is de mening van deze ambtenaar na een bezoek aan ambtenarentweets.

Op die website hebben ruim 300 ambtenaren en 800 politici nu al 42.000 tweets bij elkaar gekakeld.

Waarom gekakel?
Omdat het in de meeste gevallen nergens over gaat.

Omdat de overheid al zo veel (des-)informatie over de burger uitstort, dat we de intimiteiten van de ambtenaar best kunnen missen.

Omdat de ambtenaar gewoon z’n werk moet doen. En twitteren hoort daar niet bij.

Wie ontslaat de NS-directie ?

De directie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) maakt er een potje van. Ergens vorige week donderdag moeten de stoppen zijn doorgeslagen. Om 15 uur ‘s middags was er ineens het advies om pas na zevenen ‘s avonds gebruik te maken van de trein.

De reden?
Hier en daar viel een vlokje sneeuw.

Gevolg?
Duizenden mensen zaten vast op Utrecht CS. Duizenden mensen werden van het ene perron naar het andere gestuurd, omdat daar een trein zou vertrekken richting Rotterdam.
Duizenden mensen die even later diezelfde trein weer moesten verlaten, omdat de trein niet naar Rotterdam ging, maar naar Eindhoven.

Zo solde de NS urenlang met haar reizigers afgelopen donderdag.

En het is sindsdien niet meer goed gekomen. De NS adviseert dag in dag uit aan mensen om maar niet meer naar hun werk te gaan. Je moet toch wat, als je geen controle hebt over je eigen spoor.


Wat doet de NS fout?
- Ze is niet in staat bij een beetje extreem weer – regen, bladeren, vorst, sneeuw – de treinen te laten rijden; terwijl bij onze oosterburen niets aan de hand is. In Duitsland is het weer op sommige plaatsen nog extremer, maar de treinen rijden! Op tijd!

- De communicatie van de NS is zo mogelijk een nog grotere chaos dan het treinverkeer. NS-mensen op de stations spreken elkaar tegen, machinisten en conducteurs beschikken over weer andere informatie, de informatie op de NS-website is niet te vertrouwen, de aankondigingsborden op de stations zijn niet te vertrouwen en de communicatieadviseurs van NS en ProRail verzinnen elke keer een andere smoes om de chaos goed te praten.

Hoe nu verder?
- De regering moet haar verantwoordelijkheid nemen en zowel de directie van de NS als die van ProRail naar huis sturen.
Een beetje directeur neemt in een situatie als deze zelf ontslag, maar dat zie ik deze dames en heren nog niet doen.

- Laat alle getroffen bedrijven vette claims bij de NS neerleggen;

- En tenslotte, trek een paar managers van de Deutsche Bahn aan en laat die zowel de organisatie als het spoorwegennet reorganiseren.

Dan kunnen we misschien ooit nog een keer normaal met de trein naar ons werk.


Twitteren wint van kopvoddentaks

twitterHet woord twitteren heeft de verkiezing van het woord van het jaar 2009 gewonnen.

Twitteren won het van woorden als Geert Wilders’ kopvoddentaks, vaccinatieangst en vuvuzela.

Het genootschap Onze Taal heeft twitteren tot woord van het jaar 2009 gekozen tijdens het Onze Taalcongres. Dit jaar werd het woord door een jury gekozen en niet via een internetverkiezing.

Vorig jaar mislukte de internetverkiezing gedeeltelijk, omdat een aantal sites de verkiezing hadden beinvloed. Toen werd het woord swaffelen tot woord van het jaar gekozen.

Gratis telefoonnummer Postbus 51 verdwijnt

postbus51telefoonHet gratis telefoonnummer van Postbus 51, 0800-8051, gaat verdwijnen. Er komt een betaald nummer voor in de plaats.

De nummerwijziging is onderdeel van de reorganisatie bij Postbus 51 en de andere overheidssites die gericht zijn op de burger.
De afgelopen jaren heeft het rijk steeds weer nieuwe websites en telefoonnummers geopend om de communicatie met de burger te verbeteren.

 Terwijl aan de ene kant de kosten van de verschillende projecten gierend uit de hand lopen, is de dienstverlening richting burger niet verbeterd.

Den Haag scoort met dienstverlening aan bewoners

digitaal_loketDe gemeente Den Haag heeft het beste digitale loket van Nederland.

Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van accountants- en adviesbureau Ernst & Young (EY).  EY voert het onderzoek jaarlijks uit bij alle Nederlandse gemeenten.

Centraal daarbij staat in welke mate de burger daadwerkelijk interactief producten en diensten kan afnemen bij de gemeente, zonder dat hij daarvoor naar het gemeentehuis moet komen.

Leuk zo’n onderzoek, maar of EY nu de partij is om zo’n onderzoek te doen, vraag ik me af. EY zit tot aan z’n nek in allerlei adviestrajecten van de overheid en is nu niet bepaald een neutrale partij.

Daarmee wil ik niets afdoen aan de prestatie van Den Haag. Daar zijn ze goed bezig. Zo is de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten met ‘Den Haag Helpt’  genomineerd voor de Galjaard-prijs.

Dat is een prijs voor innovatieve communicatieprojecten om de kloof tussen burger en overheid te verkleinen, die jaarlijks door Logeion wordt uitgereikt.

Rijk bespaart 15 miljoen euro op websites

websitesHet rijk zegt 15 miljoen euro te besparen door de afzonderlijke websites van de ministeries te fuseren en onder te brengen onder de website rijksoverheid.nl. Deze website zou eerst deze herfst volledig operationeel zijn. Dit is uitgesteld tot eind 2010.

Dan gaan alle huidige websites van de ministeries, die van Postbus 51 en die van regering.nl op zwart. De sluiting van de websites is onderdeel van Overheidscommunicatie Nieuwe Stijl (ONS).

Wat doet de regering met onze protestmails ?

protestmailKwamen er in 2007 via Postbus 51 nog 42.000 (!) protestmails bij de regering binnen, dit jaar is het aantal protestmails bij te houden op de achterkant van het visitekaartje van minister-president Balkenende. 

Of, zoals onze premier het beschrijft, het aantal protestmails dat vorig jaar en dit jaar bij het rijk binnenkomt is ‘beperkt’.  

Deze reactie van Balkenende op een kamervraag roept meer vragen op dan dat het beantwoordt.

Worden protestmails niet meer geregisteerd? Worden protestmails weggefilterd, genegeerd?  Of gaan onze protestmails direct naar Justitie of de AIVD? 

Of protesteren we niet meer via de mail? Ja, daaaaag!

De ramp C2000: hulpdiensten voelen zich onveilig

c2000Het communicatiesysteem voor hulpdiensten C2000 zit nog steeds vol mankementen. Zo heeft het systeem op veel plekken geen dekking. Dat concludeert het tv-programma Zembla naar aanleiding van eigen onderzoek.

Volgens Zembla hebben hulpdiensten op risicoplekken zoals de petrochemische industrie bij Pernis, de kerncentrale in Borssele en de zwaarst bewaakte gevangenis in Vught geen of slecht bereik, waardoor zij niet met elkaar en met de meldkamer kunnen communiceren. Het ministerie van Binnenlandse Zaken is op de hoogte van het falen van C2000. De uitzending van Zembla is vanavond om 21.50 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

Balkenende valt in slaap op eigen persconferentie

Minister-president Jan Peter Balkenende lijkt zichzelf in slaap te sussen tijdens zijn persconferentie vandaag.

De foto is een momentopname van deze persconferentie. De baas van de BV Nederland valt gelukkig niet echt in slaap.

Maar slaapverwekkend en gevoelloos was de persconferentie wel weer, zoals we gewend zijn.

Oordeel zelf.