Medewerkers Belastingdienst contactgestoord

Het aantal klachten over de Belastingdienst is in 2009 ten opzichte van het jaar ervoor met bijna 3000 gedaald.

Dat zegt minister Wouter Bos van Financiën op basis van een rapport van de Nationale Ombudsman.

Volgens de ombudsman ontving de Belastingdienst in 2008 nog ruim 16.000 klachten, dan moeten het er vorig jaar ruim 13.000 zijn geweest.

Mooie cijfers, maar ik kan die informatie nergens checken: niet op de website van Financiën, noch in het rapport van de ombudsman.

Dat is nogal slordig van beide partijen! Zeker van de cijferaars van Bos.

Als je het rapport van de ombudsman leest, valt op dat de medewerkers van de Belastingdienst met name te kort schieten in de directe contacten met de burger. Dat zie je ook terug in de aard van de klachten.

De meeste klachten hebben betrekking op:

- het niet (tijdig) reageren door de Belastingdienst;
- het geen gevolg geven aan toezeggingen aan belastingplichtigen terug te bellen;
-  gebrekkige interne communicatie binnen de Belastingdienst, met name wanneer
iemand te maken heeft met meerdere onderdelen van de Belastingdienst
tegelijk;
-  vertraagde uitbetaling TBU: tegemoetkoming buitengewone uitgaven;
-  lange doorlooptijden tengevolge van massale processen en nazorg als
gevolg van systeemproblemen;
-  trage terugbetaling/voorschot betaling teveel ingehouden zorgpremie;
-  gebrekkige klachtherkenning;
-  gebrekkige informatieverstrekking.

Lees ook:Gemeenten laks in handhaven regels
Lees ook:Websites ministeries in crisistijd uit de lucht ?
Lees ook:Overheidscommunicatie nieuwe stijl: onleesbare persberichten publiceren (1)
Lees ook:Burger loopt vast in bureaucratie: zoek het toch uit !
Lees ook:Schande: belastingdienst plukt verlamde agent

Eén reactie op “Medewerkers Belastingdienst contactgestoord

  1. henk

    Ik betwijfel of de medewerkers contactgestoord zijn. De medewerkers zijn niks meer dan boodschappers die het gemaakte beleid uitvoeren. Hierin hebben ze niks in te brengen.

    Iemand die contactgestoord is is niet in staat een normaal gesprek te voeren.

    Wederom een waardeloos bericht en een nog waardelozere kop.

    Beter stop je gewoon met schrijven! En als je dan al aan riooljournalastiek wilt doen kijk dan eerst even op geenstijl.nl om te zien hoe het echt moet!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.